GLASBAtorij

Blog o glasbi in njenih (ob)stranskih pojavih…

Radio 4

Objavil/a Tomica 26.01.2010 pod glasba, mediji

Nekaj dni nazaj sem znova pristal na dopoldanskem brenčanju radijskega sprejemnika – kar sicer ni nujno kakovostna izbira za ušesa, je pa nedvomno dobra za (s)prejemanje informacij, ki jih nisi pričakoval/želel sprejeti – in to ne zgolj prometnih ali novic o dogajanju. Sicer se v življenju držim načela, da je vobče bolj smotrno poslušati izbrano glasbo (albume ali mikse), da se ne zgublja časa na vsakršnih smeteh; ampak potem uho nikoli ne bi moglo ujeti kaj novega, navdušujočega, zanimivega… No, v soboto sem prek Twitterja ugotovil tole: »Val 202 je poln starega rocka in kitar nasploh, (pretežno slovenskega) hip hopa in še česa. Da vidim, če bodo kdaj še elektroniko skapirali.«

Res so takoj poskočili bralci (Twitterja in Facebooka, kjer se moji tviti pojavijo sproti) in me opozarjali na to, da pa včasih je kak drum and bass komad v glasbeni opremi, celo Pendulume znajo zavrteti, pa oddajo Nova elektronika Klaričeve  Mateje je omenilo več ljudi. Poznam, sem tudi kdaj prisluhnil; ampak ena oddaja ne more zapolniti celotne glasbene smeri, ki ima 25 let aktivnega razvoja za seboj (da o vseh prednikih današnje elektronike niti ne govorimo) in verjetno še ogromno let pred sabo. Ena oddaja tudi ne more biti odgovor za vse tiste, ki bi kdaj v dnevni playlisti radi kdaj slišali še kaj drugega kot klasičen rok, Perota Lovšina in domač hip-hop (ki se kdaj sliši kot zadnji trend, odkrit prav zaradi 202-ke – kot da ni naokrog kakšnih 15 in več let…)

Na srečo je tam nekje na netu tudi moj prijatelj iz resničnega življenja, ki te dni na spletu sliši na ime Željko Lojnik, in ni zapopadel samo Sodobne elektronike in Mateje Klarič, ampak je dobro dojel, kam Tomica taco moli: »… sam Tomica razmišlija o vsakdanjih vsebinah programa! Lahko bi kaj splošne kloake menjali z okusnimi novitetkami in raritetkami. mainstrema gre že itak tok čez komercialen šćiš, da bog pomagi njim in tantijemam lopovskim! Ker kvalitetnega POPa, ki ni v SLO mainstreamu je dovolj!« Če komu ni jasno, kam letijo ‘tantijeme lopovske’, se naj posveti zadnjemu Umekovemu blogu, ki – kot zadnji v vrsti jeznih – utemeljeno benti čez SAZAS)

V SAZAS-u se deloma skriva odsev odnosa Slovenceljnov do elektronike. Lahko, da jo eni hektorji in njegovi za-vedno-in kolegi še vedno jemljejo za tretjerazredni glasbeni žanr iz video igric, ki itak ni za nikamor. Percepcija iz leta 1982, koristna za dvig vrednosti lastnih tantiem. Možno je tudi, da je kriva (po Lojniku) »toga uredniška politika, plus ozek nabor selektorjev, z nekim kvazi širokim poznavanjem glasbe, a gre bolj za splošno poznavanje klasik in spremljanje mainstreama plus založniško PR hlapčevanje.« Nedvomno pa imamo v letu 2010 manj slovenskih kompozitorjev elektronike kot popa ali klasike. In oboji slednji pobirajo solidne denarne tantieme za svoje delo, ki se predvaja tu pa tam, še posebej pa na državnih radiih javnega zavoda RTV.

Internet seveda je trenutna rešitev, a ne adekvatna – še posebej zato, ker radijski sprejemnik v kuhinji ali avtomobilu ni priklopljen nanj in znova izvisimo. Pa tudi sicer me ne zanima, če lahko za računalnikom poslušam(o) vseh pet glasbeno zanimivih BBC-jevih programov, ali domače spletne radie kot Supreme.FM ali Radio Nula. To deluje, ko smo za računalnikom – in za njim ne moremo biti vedno, nekateri tudi ne redno. Klasična radijska distribucija preko zračnih valov še prevladuje; niti televizija, niti internet nista ubila samega radia.

Nenazadnje ne živimo v spletu, ampak resničnem življenju in realnem družbenem okolju. V območju, ki ga pogosto doseže zvočnik radijskega sprejemnika – v lokalu, na delu ali še kje. Generacije slovenskih poslušalcev elektronske glasbe potrebujejo domač medij – in radijski je najprimernejši za širjenje gole glasbe. Generacije Slovencev, ki niso neposredno na eletronski liniji, pa bi lahko skozi ta(k) kanal pokukale v svet, ki se dogaja mimo naše resnične realnosti.

Mogoče se komu od bralcev GLASBAtorija zdaj zdi nenavadno, da težim – ampak sem povsem iskren.Če že MORAMO plačevati javni RTV zavod, potem tudi zahtevajmo. S kampanjo, ki gre prek meja Facebook skupine, kjer s klikanjem ničesar ne spremenimo. Pa naj dajo Matejo Klarič, Alda Ivančiča in Primoža Pečovnika za urednike! In to ni nemogoče – glede na sredstva in tehnično infrastrukturo bi bila zadeva povsem izvedljiva. Tudi domačih glasbenih selektorjev je v letu 2010 dovolj, da bi lahko zapolnili celodnevni program. In sploh ni nujno, da je ekskluzivno elektronski radio – bi pa bilo pošteno. Zato, da se lahko eden prevladujočih glasbenih vzorcev zadnjih desetletij zasidra nekje v splošni slovenski kulturni krajini. Da o kakovosti in širini, ki bi se lahko skozi tak medij predstavljala, ne govorim… Ne zahteva(j)mo nemogoče, ampak uresničljivo! We want the airwaves, kot so nekoč prepevali Ramones…

PRIPIS OB 13:18, ISTEGA DNE: Ustanovil sem Facebook skupino za začetek iniciative z naslovom “Hočemo Radio Slovenija 4 – z elektronsko glasbo!”

PS Vsakršna podobnost z avstrijskim FM 4 je zaželena!

  • Share/Bookmark
 

Komentarji

21 odgovorov na “Radio 4”

  1. Sasa - 26.01.2010 ob 09:10

    Podpisem takoj!

  2. Pris - 26.01.2010 ob 10:58
    Pris

    Ko že omenjaš The Ramones, kdaj pa smo nazadnje na mainstream postajah lahko slišali kak dober meni ljub punk ali HC? ;)

    Tovrstna glasba z robov popkulture je žal omejena le na občasne rubrike, največkrat pa se sploh ne vrti. Ravno zato radia od osnovne šole dalje ne poslušam. Morda – če se ravno spomnem – kdaj pa kdaj preklopim na kak internetni radio (npr. Indie 101.3), največkrat pa sem sam svoj playlist-mojster.

    SAZASovo rangiranje glasbe, kot tudi njihova siceršnja poslovna praksa (npr. cenzusi za izplačilo), je navadna sramota, stanje pa je potrebno urediti čim prej in povsem na novo.

  3. daleron - 26.01.2010 ob 12:02

    Najbolj smešno je to, da se polzombiji in ostarele godzile na Miša Pojadevi, ne upajo uvrstiti takih punkrock klasik kot so Ramones, enostavno zato, ker se še vedno zadržujejo na okopih hipi in hard rocka ter pop rocka. Kdaj pa so zavrteli kakšen ”neznan” komad Chucka Berryja? Škandalozno, ali ni že dovolj radiev z bolano zlajnanim repertoarjem, ki nosi tudi denar enim te istim klientom na SAZASu, kaj šele, da skrbi za poneumljanje množic in monotonizacijo atmosfere v prostorih?
    Predlagam, da se za začetek odpre resna – vsebinsko in vizualno definirana – iniciativa na fB! Ta bi v kratkem času lahko sondirala družbeno pripravljenost in dejansko potrebo ter tudi mogoče pokazala, kdo od pomembnejših igralcev podpira in nudi sodelovanje na zastavljenem projektu. Naslednji korak je detaljna izdelava načrta – takega, ki bi matični hiši po ureditvi frekvenc z oblastjo, odvzel vso nepotrebno skrb, razen servisiranja infrastrukture (studio, pisarne, tehniki, tajnice, fikusi …) Elektronska pomeni od izuma električne kitare in feršterkerja, pa do midi kontrolerjev in lapotopa, ne?

  4. Mad Maus - 26.01.2010 ob 12:39

    Prosim,ne mešaj ananas in kislo repo,ne žali Alda.

  5. Tomica - 26.01.2010 ob 12:42
    Tomica

    Namerno nisem vključeval RŠ-MARŠ glasbene linije, ki sicer deloma tudi skrbi za elektroniko, a le-ta ni v zvočnem ospredju. Iniciativa na FB bo narejena danes.

  6. Tomica - 26.01.2010 ob 12:52
    Tomica

    Mad, ga ne. Zelo cenim njegovo delo v glasbi. To, da sem navedel samo nekaj imen, ni merodajno in o tem bo – upam – kdaj odločalo več ljudi, verjetno tudi bolj kompetentnih od mene.

  7. rockstar - 26.01.2010 ob 15:37

    Ne boš verjel, približno mesec nazaj sem razmišljala o isti stvari, medtem ko sem pisala seminarsko na temo internetnega radia. Tam najdeš marsikaj – čeprav je ta marsikaj en drek vreden, ker je zelo neuporaben. Nič mi ne pomaga elektronska glasba na e-radijih, ko se vozim v avtu.

    Ampak jaz bi to nardila v obliki komercialnega radia in vpletla mlado gonilno silo, nekaj takih, ki se na stvari spoznajo. Prepričana sem, da bi uspelo.

  8. Vojko - 26.01.2010 ob 18:37

    Sem popolnoma ZA! Človek ne morem verjeti kako to, da nekaj takšnega še ne obstaja. Niti privatne postaje tega nikakor ne znajo izpeljati.

  9. radio - 26.01.2010 ob 19:34

    Sam da ne bo tale Radio 4 poln tehno štanc, housa in modernega copy&paste drumnbassa… ker pol bomo še na slabšem :D

  10. tadej - 26.01.2010 ob 20:24
    tadej

    Re vprašanje na twitterju: ne, noben od BBC-jevih programov ne vrti izključno elektronike; nekateri, recimo, sploh ne predvajajo glasbe. Preprost razrez je takšen: Radio 1 je pop (plus zvečer malo alternative, tehna in vsega ostalega, ciljno občinstvo do 29. leta starosti), Radio 2 je zimzeleni pop (29+), Radio 3 je klasika (plus moderna klasika, pozno zvečer tudi druga godba), Radio 4 je govorni in informativni (brez muzike in brez džinglov), Radio 5 je informativni in športni, potem pa sta še digitalna Radio 6, z alternativno muziko, in Radio 7 za arhivskimi radijskimi komedijami in dramo. To je vse lepo in prav, vendar pa Britanija nima nikakršnega RŠ, komercialni radio pa je zelo podoben slovenskemu, razen da ne predvajajo narodnozabavna glasbe ;)

  11. Tomica - 27.01.2010 ob 10:52
    Tomica

    tadej – Hvala za analizo, v kateri si preskočil 1Xtra (ki vrti ogromno elektronike, ne pa samo elektroniko). Sicer pa večerni program Radia 1 ni zgolj “malo alternative, tehna in vsega ostalega”, ker se večerni program podaljša v nočnega in tam se elektronika nadaljuje do jutra.

    Za ostale bralce, ki ne spremljajo Twitterja – s Crnkovičem sva imela debato, ki o elektronskem radijskem programu meni “Ampak še vedno je samo del pop glasbe. Zato pa so dovolj Klarič, Močnik, Ambrožič in še kdo. Oddaje, ne program.”
    in sem mu odgovoril “Ponavljam, da celotne veje nove produkcije ne moreš stlačiti med tri ljudi. Malce širše je. Poglej BBC-jeve radije, koliko tega je.”
    S tem sem mislil na vse DJ-je, ki na valovih BBC-ja in na več kot eni frekvenci vrtijo DJ sete. Samo retorično vprašanje – kdaj ste nazadnje lahko poslušali set DJ-ja na katerem koli izmed treh programov Radia Slovenija?

  12. tadej - 27.01.2010 ob 11:58
    tadej

    Jep, pozabil, se opravičujem, ni pa res, da na 1xtra vrtijo “ogromno elektronike”, ker je – kot je rečeno – “New black music network”. Pri nočnem programu Radio 1 pa gre res bolj za mešanico kot za karkoli drugega: na eni strani je nenazadnje Rob Da Bank s svojimi krasnimi, odbitimi programi (in eksotično elektroniko), na drugi Tim Westwood s svojim hip hopom, vmes pa je zelo veliko plesne muzike. Aja, pa Daniel P. Carter s svojim heavy metalom in hardcorom (ob polnoči s ponedeljka na torek, dve uri) tudi ni ravno elektronika.

  13. Tomica - 27.01.2010 ob 12:41
    Tomica

    Moj spomin na program BBC1 mi takoj navrže par konkretnih, ki so redni gosti mojih zvočnikov: Annie Mac, Annie Nightingale, Fabio in Grooverider (te tri bolj ali manj redno poslušam; čeravno pogosto ne v živo, pa preko miksev). Pa Essential Mixi, termin In New DJ’s We Trust, Experimental. Če se omejim samo na drum and bass, ki ga najbolj spremljam: imaš tri redne tedenske termine na 1 in 1Xtra. Vsekakor ne gre za nepomemben segment etra, ki ga okupira elektronika. Glede na to, da bolje poznaš Anglijo od mene v živo, pa sam veš, kakšen pomen imajo še druge radijske postaje ob BBC-ju (meni je po glasbi najbližji Kiss FM).

    Tisto, kar očitno moram čim prej spremeniti, pa je opredelitev, ki gre zgolj na elektroniko. Tudi sam ne poslušam zgolj tega, ob tem pa je nadpomenka tistega, kar si prav za prav želim, urbani koncept radia. Kot urbano danes definiramo marsikaj – v glasbenem smislu s tem pojmujem hip hop in kup drugih glasbenih usmeritev, ki se križajo z elektroniko, niso pa zgolj to. Zame je DJ tudi Gilles Peterson, in to elektronskega tipa, pa četudi vrti vse kaj drugega, kot bi si lahko rpedstavljali pod opisom ‘elektronika’…

  14. tadej - 27.01.2010 ob 13:22
    tadej

    Okej, to pa ja; očitno sem stvari razumel bolj ozko.

  15. Tomica - 27.01.2010 ob 13:27
    Tomica

    Nisi ti kriv; sam sem se preozko izrazil. Zdaj, ko mi zadnjih 24 ur samo tole po glavi kroži (in glede na to, da so mi dali na Plemenu zeleno luč) mi bo še nekaj časa…

  16. Klemen - 27.01.2010 ob 20:06

    Mislim da se programu, ki se osredotoča samo na glasbo najbolj približa RadioDur – vrti izključno kvalitetno glasbo, in vrti praktično samo glasbo. Je pa res da glasba ni mainsteam in zato marsikomu ni všeč.

    Točno to kar si pa želite vi tu pa ponuja relativno nov slovenski, na žalost internetni, radio NULA (radionula.com).

  17. Mateja Klarič - 28.01.2010 ob 13:33

    No, pa sem bom pridružila še sama. Za začetek z odgovorom na vprašanje kdaj smo na Valu 202 nazadnje lahko poslušali DJ set – decembra 2009 v Klubu klubov. No, samo toliko, da dam vedeti, da se trudimo in zadnje čase tudi vse resenje pogovarjamo o tem, da je treba elektroniki (in s tem seveda tudi DJ setom) na nacionalnem radiju posvetiti več prostora. Sama se za to trudim že odkar sem tukaj in to je zdaj že kar nekaj let. Pri tem seveda prihaja do omejitev že zaradi poslanstva nacionalnega radija, ki obsega marsikaj, od športa do politike in vsega kar je vmes. Nacionalni radio naj bi torej poskrbel za vse in lahko si mislite, da to no ravno lahka naloga. Vedeti je treba tudi, da imamo tudi poslušalce, ki jim elektronika ni tako zelo pri srcu kot je nam, ali pa je še celo prav odločno ne marajo. Saj zato pa se “mainstreamu” reče “mainstream”, a ne? V redne glasbene opreme tako vključujemo tudi elektroniko, vendar v manjšem obsegu in s skladbami, ki ne sekajo preveč ven, za ljubitelje pa tako, kot je ugotovil Marko Crnkovič, poskrbimo v specializiranih oddajah. Kljub temu se strinjam(o), da je elektronike premalo in tudi zato se že nekaj časa pogovarjamo o tem, da bi ji posvetili (za začetek) vsaj kakšen nočni, po možnosti pa tudi cel večerni tedenski termin. Se vam zdi ta pobuta za začetek dobrodošel korak v pravo smer?

  18. Tomica - 28.01.2010 ob 14:18
    Tomica

    Klemen – O Radiu Nula pišem malo višje v blogu.

    Mateja Klarič – Hvala za tale odziv. Korekcije vedno dobrodošle; nihče ni nezmotljiv, sploh pa ne jaz. Osebno mi je pobuda, da se več elektronike vpelje v redni program na obstoječi frekvenci naravnost imeniten, ker na ta način sploh odškrinja vrata v čudovit, predvsem pa velik in obširen svet elektronike. Prav zaradi dimenzij elektronike (in urbane glasbe nasploh, katere prisotnost na Valu 202 je zadnje čase presenetljivo visoka) se mi poraja ideja, da je tega – zelo po domače rečeno – dovolj za svoj medij. Predvsem (in tudi) zaradi tega, ker zdaj že nekaj desetletij odraščajo generacije poslušalcev tovrstne glasbe.

  19. Mateja Klarič - 28.01.2010 ob 14:55

    Ja, se vsi strinjamo, da si urbana glasba zasluži svoj medij in v redakciji govorimo tudi o tej ideji, ki pa ni ravno tako zelo enostavno in hitro izvedljiva, prevsem pa ni poceni. Ampak – se pogovarjamo in nekaj upanja le ostaja… Vsekakor je v redu, da tudi poslušalci izrazite svoje želje, to je celo super. Za začetek pa, kot rečeno, bi bil lahko dober prvi korak poskusiti z nočnim oz. večernim tedenskim terminom raznovrstne elektronike (torej na primer s ca 4-5 ur programa v kosu), kar bi bilo tudi bistveno lažje izvedljivo. Na ta način se bo tudi videlo ali zdržimo in zmoremo zadovoljiti zakonsko zahtevo po 40% slovenske (seveda kakovostne) elektronske avtorske glasbe. Jaz sem vsekakor optimistična…

  20. Psilon - 30.01.2010 ob 09:13

    Definitivno podpiramo! Ce bo potrebna kaksna pomoc, z veseljem pomagamo. Serija SYLD trenutno miruje, vendar bi lahko ob podpori nacionalnega programa spet zazivela. In tako bi radio dobil tudi kar nekaj (kvalitetne) slovenske produkcije.
    In po vzoru BBCja bi lahko vpeljali redne tedenske oddaje priznanih DJev (razlicni zanrov), preglede tedenskega dogajanja za nazaj in za naprej… Sam pejmo!

  21. HOUSE FM - 5.02.2010 ob 23:56

    kje se je potrebno podpisati ;) )

Komentirajte




Komentiranje iz tujine je omogočeno zgolj prijavljenim uporabnikom !