GLASBAtorij

Blog o glasbi in njenih (ob)stranskih pojavih…

Račun za SAZAS

Objavil/a Tomica 12.03.2010 pod glasba, mediji, politika, radio, video

Tale je pestra, najprej jo boste prebrali v GLASBAtoriju, pa še kje zatem… No, zgodba gre nekako takole: SAZAS že leta z največjim veseljem od vseh, ki se javno kakor koli prepletajo z glasbo, radi (za)računajo avtorske pravice. Mastno. Po drugi plati pa se zdaj kaže, da morda malce manj rad, predvsem pa točno, SAZAS poravnava svoje obveznosti do avtorjev oziroma nosilcev pravic. Resda ne do vseh; toda že leta krožijo govorice oziroma posamični podatki o dobrih oziroma odličnih prihodkih nekaterih članov SAZAS-a. Med privilegiranimi naj bi šlo predvsem za skupino okoli dvesto avtorjev, glasbenikov, piscev besedil in sorodnih avtorskih dejavnosti, ki so vabljeni, sedijo in glasujejo na skupščinah SAZAS-a. Pod dosedaj pretkanim vodstvom pa so se pojavile tudi bistvene razlike med izplačili za pravice tujih (ter morda tudi domačih) izvajalcev, ki jih pri nas zastopajo domače založbe.

Piše se leto 2005 in po podatkih SAZAS-a za celoten katalog tuje velikanke (major label) njenim domačim zastopnikom na račun pravic za tisto leto izplačajo znesek med današnjimi 5 in 10 tisoč €, a bistveno bližje 5. Ob mizernih zneskih, ki sem jih videlo ob tisto leto močno predvajali plošči Californication, s katere so Red Hot Chili Peppers naredili par oštro predvajanih hitov, so bile zadeve milo rečeno podcenjene. No, leta kasneje se pride do pravih list javnih predvajanj. Seštevek pokaže, da je SAZAS obračunal in izplačal nekje med 400 in 500 tisoč evri premalo, a bistveno bližje 500. In to za eno leto, 2005! Govorice o protekcionizmu niso več govorice, ampak primer za Urad za varstvo konkurence, ki se že ukvarja s SAZASom. Potrebna bo prevetritev računov in delovanje pravne države proti enemu od monopolistov, ki uteleša brutalni kapitalizem v najslabših manirah, brez kakršnega koli posluha za ustvarjalce in organizatorje (glasbene) umetnosti, ki jih veselo in brez razumevanja rado ožema. Ali lahko pričakujemo vsaj povratno legitimnost – da jih bodo merili z enakimi vatli, kot oni merijo druge? In da morda prevetrijo hišo, ki je tega potrebna in ljudje to že dolgo vidijo na daleč…

YouTube slika preogleda
  • Share/Bookmark
 

Komentarji

18 odgovorov na “Račun za SAZAS”

  1. juronja - 12.03.2010 ob 10:58

    Tale je pa dobra!!!

    Mislim, da bi moral bit pritisk na sazas še večji!!
    Sprašujem se, ali je še sploh smiselno plačevat kot organizator??? Pisat vse tiste komade, ki jih bo dj rolal.. seveda večinoma tuji! pffff…

    Sem bil na predavanju na FF Anthonyja McCanna o Irish Music Rights Organisation – IMRO

    Trenutno velja IMRO za najbolj prijazno organizacijo tega tipa na svetu, ali vsaj eno izmed najbolj prijaznih po besedah McCanna.. Prej je bila ena najbolj osovraženih organizacijo na Irskem.

    Tomica, imaš kak uradni link kjer se da te podatke bol natančno prebrat.. al je to spet na podlagi govoric??

    Bravo Dobra tematika!

  2. Tomica - 12.03.2010 ob 11:11
    Tomica

    To je na podlagi postopka, ki sedaj poteka na sodišču. SAZAS je tožena stranka in glede na podatke bo imel precej težavno nalogo, da obrazloži, zakaj toliko ni obračunal in izplačal. Sicer velja, da je pri nas vse mogoče, ampak tale primer ni malenkosten.
    Po moje ni vprašanje, če bo to SAZAS plačal, ampak znova koliko. Ve pa se, kdo bo plačal račun v končni fazi – financerji SAZAS-a, med katere lahko sekundarno prištevamo konzumente glasbe, množičnih medijev…

  3. juronja - 12.03.2010 ob 11:24

    Najebemo vedno konzumenti oz. davko plačevalci!! Velika “nemočna” ubogljiva množica!

    zanimivo branje, če koga zanima, sicer je bolj iz filozofskega vidika, ampak vseeno!!

    http://musicandcopyright.beyondthecommons.com/copyright.html

  4. jojo - 12.03.2010 ob 12:24

    Zupana v zapor, pa bo vse rešeno……..

  5. kozaklamff - 12.03.2010 ob 12:31

    Naj preverim in obnovim za vsak slučaj, da vidim če sem prav razumel: Namesto 500.000 ojrov so jim jih izplačal sam 5.000 ?

  6. Dinozaver - 12.03.2010 ob 12:42

    plačilna nedisciplina je poleg provizij del tukajšnje poslovne kulture. če je to jasno patrii, potem bo menda tudi butastim glasbenim korporacijam. naj se prilagodijo, ali pa naj gredo svojo robo prodajat kam drugam.

  7. Tomica - 12.03.2010 ob 12:50
    Tomica

    kozaklamff – Malo več kot 5.000, nekaj manj kot 500. Ampak načeloma ja. Zelo konkretna razlika je namreč v številu predvajanj tujih komadov…

  8. Pris - 12.03.2010 ob 16:00
    Pris

    Hm, zakaj bi se pa plata Californication (letnik 1999) močno predvajala leta 2005? Ne razumem konteksta, plata je bila orjaški hit pet, šest let prej, v 2005 pa se ni več predvajala v nekih relevantnih količinah.

  9. Tomica - 12.03.2010 ob 16:18
    Tomica

    Pris, prav imaš. Moja iz glave, pomešal ne-vem-koga v glavi z letom predvajanja. Ostanek zgodbe se zaradi tega ne spremeni…

  10. Mlaf - 12.03.2010 ob 21:11

    Drži, po drugi strani pa…
    Plačat in imet mir. Če si kdo zamisli, kako bi v pravni državi nadzirali vsak dogodek in vsak kafič posebej, kakšno muziko bo nekdo vrtel/igral, bi kmalu pogruntali, da vse temelji na ilegali. Danes se večina komadov rola v mp3 obliki. Pretočenih od kje? Legalno? Dvomim. Zatorej, plačat in imet mir, ter vrteti vse kar nam pade na pamet, je vsaj zame boljša izbira. Je pa zgodba na drugi strani (izvajalcev) čisto drugačna.

  11. Tomica - 15.03.2010 ob 10:22
    Tomica

    Mlaf – Ni problematičnost v plačevanju SAZASu, ampak njegovem neplačevanju naprej. Seveda podpiram plačevanje avtorskih pravic; dvomim samo v načine, kako se to izvaja in udejanja naprej.

  12. hxc - 15.03.2010 ob 10:34

    Ana pupedan-frontmen je pri Šaleharju & Gačiču rekel da dobijo tam okoli 200e na leto.

  13. markopigac - 21.03.2010 ob 01:20

    Je biti clan Sazasa obveza? Obstaja moznost ustanovitve novega zdruzenja, konkurencnega npr?

  14. Tomica - 22.03.2010 ob 13:58
    Tomica

    Hm, vprašanje za koga bolj poučenega od mene. Finta je pač v tem, da ima Sazas ima koncesijo za Slovenijo, da izpolnjuje kriterije za to koncesijo (ali licenco ali kakor se že temu reče) in jo uveljavlja za naš teritorij. 18 let zgodovine ni malo časa, da so praktično vse, ki jih predvajajo, spravili pod en dežnik. In enako je vsepovsod s krovnimi organizacijami. Težava je, kako funkcionirajo, koliko računajo uporabnikom (ter način izvajanja) in pa koliko odvajajo komu. Tu so začetki sporov…

  15. Joze67 - 9.04.2010 ob 12:12

    SAZAS, društvo, ima licenco/koncesijo/karkoli za kolektivno uveljavljanje malih avtorskih pravic na področju radiodifuzije in retransmisije. Radijske in TV postaje so torej obvezane urediti plačevanje avtorskih honorarjev društvu SAZAS, avtorji sami tega ne morejo ne preprečiti, se temu odpovedati ali sami urediti zase. Enako velja za kabelske operaterje, gostince in druge storitve z RTV sprejemniki na javnem mestu.

    SAZAS je potem obvezan ta denar deliti naprej. In ga nedvomno deli v skladu s svojim pravilnikom, kot ga sprejme skupščina in potrdi Urad (en intelektualen). Skupščina je sestavljena iz avtorjev, ki so v preteklem obdobju dobili vsaj toliko in toliko honorarja. Zanesljivo je njihova prva skrb, kako čim več kolača prepustiti mladim zagnanim neuveljavljenim avtorjem.

  16. Tomica - 10.04.2010 ob 16:28
  17. juronja - 10.04.2010 ob 21:57
  18. juronja - 10.04.2010 ob 22:04

    pa še tole.. nekdo prlimal link na tisti objavi od dnevnika o tem sem govoril na začetku.. super prispevek: http://www.souvizija.si/video/avtorske_pravice_irski_primer_omejevanja/?show=bba1b0e739d3bb443b989ba8a4bceb8e&playlist=b5a21b2aee81c007e467cdc3d69203c1

Komentirajte




Komentiranje iz tujine je omogočeno zgolj prijavljenim uporabnikom !